2 Mayıs 1990 Çarşamba

35.2.9 Konser Salonlarında Yozlaşma

Çarşamba günleri Evin İlyasoğlu klasik müzik üzerine yazı yazar, Cumhuriyet Gazetesi’nde.

25 Nisan tarihli yazısının başlığı ARADA ÇIKANLARA SİTEM.

Bu hafta Borusan İstanbul Filarmoni orkestrasının solisti 29 yaşındaki Çinli piyanist Zee Zee, Rachmaninof’un 2. Piyano Konçertosu’na ateşli bir yorum getirmiş. Orkestrayı, Venezüella doğumlu Domingo Hidoyan yönetmiş.

Konserin birinci yarısı tamamlanınca dinleyici ikinci yarıdaki senfoniyi dinlemeden salondan ayrılmış. Ayrılanlar, Prokofiyef’in 5 numaralı senfonisindeki görkemli icrayı dinlememişler.

Borusan İstanbul Filarmoni orkestrasının Başkemancı Pelin Halkacı Akın: “BİFO, Prokofiyef’in 5. Senfonisini ilk kez çalıyordu. Bizim bütün kıvancımız yeni çaldığımız eseri dinleyiciye sunmak, onunla paylaşmak. Yeni eserlerle orkestra da gelişiyor, dinleyici de. Bu senfonide de virtüözite gerektiren yerler vardı. Dinleyicimizin merak edeceğini düşünüyorduk. Lütfü Kırdar karanlık bir salon değil. Sizin sahneyi gördüğünüz gibi biz de salondakileri görüyoruz. İkinci yarıda sahneye çıkınca salondaki izleyicinin azalması bizler için de motivasyon kırıcı oluyor. Açıkçası yüreğimiz burkuluyor” demiş, Evin İlyasoğlu'na.

Anlaşılan salondaki kimi dinleyici bir tek bu eseri dinlemekle tatmin olmuş.

Bu birinci yarıdan sonra çıkmak yalnız bizde olmuyormuş. Dünyanın pek çok yerinde oluyormuş. Bunu önlemek için dünyanın bazı salonlarında senfoniyi ilk yarıda çalıyorlarmış.

Benim Ankara ve İstanbul yıllarımda her Cuma akşamı izlediğim konserlerde böyle şeyler yoktu.

Aslında bu bir salgın. Yozlaşma bir kez başladı mı her konuya bulaşıyor. Şimdi sıra klasik müzikte.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönderme